Plate 66

"The fat plump 'Epicurean bacon-hog'"

 

Moriae Encomium

Illustrated by Hans Holbein the Younger

 

 

 

Single Greeting Card (with matching Envelope)

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Holbein's illustration shown in Plate 66 from Moriae Encomium is associated with the following text drawn from

John Wilson's 1668 translation:

 

And first, every man allows this proverb, "That where a man wants matter, he may best

frame some." And to this purpose is that verse which we teach children, "'Tis the greatest

wisdom to know when and where to counterfeit the fool." And now judge yourselves what

an excellent thing this folly is, whose very counterfeit and semblance only has got such praise

from the learned. But more candidly does that fat plump "Epicurean bacon-hog," Horace,

for so he calls himself, bid us "mingle our purposes with folly;" and whereas he adds the

word bravem, short, perhaps to help out the verse, he might as well have let it alone; and

again, "'Tis a pleasant thing to play the fool in the right season;" and in another place, he

had rather "be accounted a dotterel and sot than to be wise and made mouths at." And

Telemachus in Homer, whom the poet praises so much, is now and then called nepios, fool:

and by the same name, as if there were some good fortune in it, are the tragedians wont to

call boys and striplings. And what does that sacred book of Iliads contain but a kind of

counter-scuffle between foolish kings and foolish people? Besides, how absolute is that praise

that Cicero gives of it! "All things are full of fools." For who does not know that every good,

the more diffusive it is, by so much the better it is?

 

 

The associated French text from L'Eloge de la Folie (1728) follows:

 

Citons donc comme eux, à torte & à travers. Premierment, on ne peut revoquer en doute

ce Proverbe si connu, Quand la chose est absente, ils est fort bon de la représenter: ce qui se

confirme très bien par cette maxime, qu'on enseign même aux Enfans, C'est une grande sagesse,

de savoir contrefaire le fou bien à propos. Jugez de là s'il ne faut pas que le Folie soit un grand

bien, puisque les Savans donnent tant le louanges à son ombre trompeuse, & à sa seule image.

Mais Horace, qui se nomme lui-même le luisant & gras Pourceau d'Epicure, dit la chose plus

naturellement, lorsqu'il ordonne de mêler la Folie avec la Sagesse. J'a-voue qu'il veut que cette

folie soit courte; mais en cela il n'en a pas plus d'espirt. Le même Poëte dit, dans ses Odes, C'est

un plaisir d'être  fou quand il faut. Ailleurs, il aime maieux paroitre extravagant & ignorant, que

d'être sage & enrager. Homere, qui partout loue beaucoup son Télémaque, ne laisse pas de

le nommer quelquefois Sot Enfant; & les Tragiques dorment volontiers le même nom aux

jeunes-gens, cette épithete de sot, ou d'imprudent, étant de bon augure. Quel est le sujet de la

sacrée Iliade? Ne sont-ce pas las fureurs & les folies des Rois & des Peuples? Ciceron n'a jamais

pensé plus heureusement pour moi, que lorsquil a dit, tout est plein de folie. Or vous n'ignorez

pas, que plus un bien est étendu, plus ils est excellent.